Nie jest komfortowy, dużo pali i coraz trudniej o zadbany egzemplarz, jeżeli jednak uda nam się taki znaleźć, zyskamy wsparcie w postaci niezawodnej i mocnej wywrotki. Mowa o samochodach ciężarowych marki MAN z silnikiem R6.
Ciężkie MAN-y drugiej serii, oznaczonej jako F90, wciąż dość często oferowane są na rynku wtórnym i mają dość wysokie ceny. Ten model ma podwozia o dmc od 19 aż do 48 ton, we wszystkich konfiguracjach napędu - od 4x2 do 8x8. Wersje terenowe stanowią jego atut, z kolei wśród pojazdów konkurencji tego typu odmianami może poszczycić się jedynie równy mu rocznikowo Mercedes SK.
Pojazdy budowlane zwykle wyposażone są w najmniejszą, dzienną szoferkę, która nie ma dużo miejsca w środku, ale za to jest dobrze wyciszona. Oczywiście wiek pojazdu robi swoje i coraz częściej zdarzyć się mogą pojazdy, w których nie będzie już coś działać - na porządku dziennym są np. rozszczelnione klimatyzacje, ale w sumie niewiele pojazdów zostało w nie wyposażonych. Serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, a jej blachy mogą mieć już ogniska korozji. Użytkownicy narzekają na mało komfortową jazdę.
Silnik R6 to najpopularniejsza jednostka w budowlanym MAN-ie. Zazwyczaj ma moc 370, rzadziej 420 KM, ale występowały także wersje 290-, 330- i 360-konne (od Euro 0 do Euro 2). Główne problemy tej jednostki to wypalone uszczelki pod głowicą oraz wycieki, jednak silnik zbiera dobre opinie, w przeciwieństwie do V10 (zwykle 500 KM), który nie jest tak trwały. Spalanie wersji czteroosiowych z silnikiem R6 waha się od 40 do nawet 50 l ON na 100 km. Przeciętnie trwałe są przekładnie (13- lub 15-biegowe Fuller i 16-biegowe ZF) oraz sprzęgła, mocne są za to mosty napędowe. Mechaniczne zawieszenie jest wytrzymałe, chociaż zdarzają się pęknięte resory z tyłu. F90 miewa problemy z elektryką (oświetlenie, przełącznik kierunkowskazów itp.). Tanich części do tego modelu jest pod dostatkiem.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F90 to wciąż pojazd, którym można się zainteresować, jeśli jest w dobrym stanie technicznym. Wzięciem cieszą się wersje terenowe. Są one wytrzymałe i mają niewiele elektroniki, ale czas jest nieubłagany i coraz częściej wymagają one poważniejszych napraw. Dobra wiadomość jest taka, że części można kupić bez problemu, sporo jest bowiem takich samych jak w nowszym F2000.
| Dmc |
33.000 kg |
| Ładowność |
15. 500 kg |
| Rozstaw osi |
5.020 mm |
| Poj. siln. / cylindry |
12 l / R6 |
| Moc maksymalna |
370 KM |
| przy obr/min |
2.000 |
| Maks. mom. obr. |
1.520 Nm |
| przy obr/min |
1.200 |
| Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
| Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
| długość |
5.900 mm |
| szerokość |
2.500 mm |
| wysokość |
1.250 mm |
| Chłodnica |
2.467 zł |
| Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
1.938 zł |
| Reflektor |
269 zł |
| Okładziny hamulcowe przód |
468 zł |
| Filtr oleju |
28 zł |
| Filtr powietrza |
64 zł |
| Reflektor |
170 zł |
| Zderzak przedni |
650 zł |
| Szyba czołowa |
450 zł |
| Chłodnica |
1.200 zł |
| 1991 |
480 |
79 |
| 1992 |
500 |
88,9 |
| 1992 |
550 |
92,5 |
| 1993 |
520 |
95,5 |
| 1995 |
320 |
99,9 |